BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 7 April 2011

Tip Bahagia Setiap Hari


 Kebahagiaan adalah satu perasaan tentang kedamaian dan kepuasan dlm diri kita. Rasa bahagia timbul apabila kita tidak ada rasa bimbang , takut, fikiran bercelaru dan bahagia terjadi apabila kita suka melakukan sesuatu, kemenangan atau mencapai sesuatu yg berharga.



Namun, kita juga tidak dapat lari drpd memikirkan perkara2 yg tidak mbahagiakan, malah utk menolaknya. Mungkin juga kita mampu memilih utk bahagia dan melakukan byk perkara utk menambahkan kebahagiaan dlm hidup kita.

Jadi salah satu cara terbaik utk mempertahankan kebahagiaan adlh dgn mencapai kedamaian dlm diri melalui meditasi stiap hari. Oleh itu, beberapa tips ingin sya kongsikn bersama pembaca blog ini utk anda meningkatkan kebahagiaan dlm kehidupan sehari2:

1Lihat pd bahagian sisi baik dan sentiasa positif dlm setiap situasi. Jgn fikirkan perkara2 negatif dan masalah.
 Berusaha keraslah utk mengubah cara diri.


2Fikirkan jawapan bukannya masalah

3Mendengar musik akan membuatkan anda lebih tenang dan relaks.


4Tontonlah cerita lucu yg membuatkan anda tertawa.


5Ambil masa utk membaca beberapa helaian buku atau artikel setiap hari. Ini akn memberi sumber inspirasi kpd anda.

6 Awasi pemikiran anda krn setiap saat anda sedang memikirkan perkara negatif. Jadi, mulalah berfikir tentang perkara yang menyenangkan.
  
7Sentiasa melihat perkara yg tlh anda lakukan bukannya perkara yg belum anda lakukan.

8Anda ingin mulakan hari dgn niat utk menyelesaikan beberapa perkara ttpi pada hujung harinya anda merasa kecewa dan tidak bahgia krn tidak mampu melakukan semua hal tersebut. Ubh pemikiran anda. Lakukan hanya yang termampu.

9Setiap hari lakukan sesuatu yg baik utk diri anda. Contohnya membeli majalah, mkn makanan kegemaran anda, menonton rancangan kegemaran anda atau bersiar2.

10Setiap hari, cuba lakukan perkara yg membuatkan org lain bahgia. Contohnya, memberi hadiah kecil kepada orang yg anda syangi atau membantu kwn anda. Apabila org lain bahagia, anda akan menjadi bahagia dan org lain akn berusaha utk membahagiakn anda.

11Sentiasa mgharapkan kebahagiaan. Jangan cemburu terhadap org lain yg sedang berbahgia, sebaliknya bahgialah atas kebahagiaan mereka.

12Sentiasa bergaul dgn org yg bahgia dan berusaha utk belajar dari mereka utk menjadi bahagia.

13Sentiasalah Tersenyummmmm....=



























0 comments: